Критерії розвитку дітей четвертого року життя.
Фізичний розвиток
- ходить на носках, роблячи приставні кроки вперед, у сторони;
- бігає на носочках, по прямій і звивистій доріжці;
- тікає від того, хто ловить, наздоганяє того, хто тікає;
- стрибає на одній нозі;
- стрибає в глибину з лави, куба (висота 15—20 см);
- прокочує кульки, м'ячі між предметами у ворота;
- кидає м'яч вихователеві обома руками знизу та від грудей, ловить кинутий вихователем м'яч (відстань 1,5м);
- проповзає між розставленими предметами (кульки, кеглі) навколо та по прямій на відстань до 5 м;
- ходить по покладеному прямо й по колу мотузку
(10 м), приставляючи п'ятку однієї ноги до носка іншої.
Ознайомлення з природою
- діти знають, що тварини і рослини – це жива природа, а вода, ґрунт, каміння – нежива;
- мають уявлення про основні явища природи;
- можуть назвати особливості зовнішньої будови тіла тварин найближчого оточення;
- мають уявлення про необхідність дбайливого ставлення до живих істот;
- мають уявлення про будову та доступні, для безпосереднього сприймання, функції органів свого тіла, правила безпечної поведінки.
Ознайомлення з навколишнім
- діти знають своє ім’я, прізвище, вік, стать; ім’я, прізвище своїх батьків і близьких родичів;
- розуміють значення родинних стосунків;
- виявляють інтерес до підтримання порядку;
- уміють ввічливо спілкуватися з рідними та іншими дорослими;
- знають прості правила поведінки на вулиці, в громадських місцях;
- виявляють цікавість до трудової діяльності дорослих, відтворюють її у своїй діяльності.
Математика
- діти вирізняють один предмет із сукупності, називають словом «один», складають групу з окремих предметів, позначають її словом «багато»;
- мають уявлення про способи порівняння предметів: накладання і прикладання;
- порівнюють дві групи предметів, називають словом «багато», «мало»;
- розрізняють і порівнюють предмети за величиною і формою;
- розуміють слова і вислови, що означають орієнтування в просторі (попереду-позаду, вгорі-внизу) і в часі (ранок, день, вечір, ніч);
- виконують дії з іграшками і геометричними фігурами.
Мовленнєвий розвиток
- діти володіють словником за темами «Дитячий садок», «Сім’я», «Ігри та іграшки», «Побутові предмети», «Меблі», «Одяг та взуття». «Тварини», «Пори року», «Транспорт», «Свята», «Овочі», «Фрукти», «Посуд»;
- володіють реченнями із 3-4 слів, у яких вживають дієслова у теперішньому, минулому часах, прикметниками конкретного значення, прийменниками і кількома прислівниками;
- володіють простими формами вітання, прощання, вертання;
- вільно вступають у контакт з вихователем та дітьми;
- вміють уважно, зосереджено слухати казку, оповідання із уст вихователя. Кількома короткими фразами відтворюють зміст прослуханого. Коротко відповідають на прості запитання;
- знають імена своїх батьків, дідусів, бабусь, їхні професії;
- намагаються розрізняти правильність вимови звуків у себе та у дітей;
- заучують тексти коротких віршів, пісеньок;
- володіють назвами основних кольорів;
- з допомогою вихователя вживають у власному мовленні нові слова;
- уміють орієнтуватися у змісті сюжетного малюнка та серії малюнків. Коротко передають їхній зміст;
- називають предмети, що знаходяться у їхньому оточенні, розповідають, для чого вони потрібні, що з ними можна робити і чого робити не слід;
- дають найпростіші пояснення про схожість і відмінність між предметами.
Конструювання
- діти виявляють інтерес до конструювання;
- правильно користуються будівельним матеріалом, враховують колір, величину, форму, просторове розміщення;
- розуміють і правильно вживають такі слова, як великий – маленький, довгий – короткий, високий – низький, широкий – вузький;
- за зразком створюють з будівельного матеріалу знайомі споруди;
- використовують свої споруди у сюжетно-відображувальних іграх.
Образотворча діяльність
- вихованці зображують прості за будовою та формою знайомі предмети, використовуючи колір, лінію, пляму за зразком;
- малюють елементи українського візерунку на вирізаних з паперу геометричних формах та предметах побуту за зразком;
- орієнтуються на аркуші;
- розривають шматочки солоного тіста (глини), обробляють їх долонями, надають циліндричної, круглої, овальної форми за зразком;
- ліплять предмети, які складаються з 2 – 3 частин, з’єднують частини у ціле за зразком;
- викладають та наклеюють зображення предметів з 2 – 3 готових частин за зразком;
- викладають та наклеюють геометричні та рослинні елементи на смужці, квадраті, крузі за зразком.
Трудова діяльність
- дитина виявляє інтерес та позитивне ставлення до праці;
- намагається (під контролем дорослого) у певній послідовності одягатися, роздягатися і складати свої речі на місця;
- виконує прості доручення з господарсько-побутової праці;
- за нагадуванням дорослого допомагає своїм одноліткам.