Критерії розвитку дітей п’ятого року життя

Фізичний розвиток
- ходить, «змійкою» між розставленими на підлозі предметами (кубики, кеглі, м'ячі), з різними положеннями рук;
- бігає на носках, високо піднімаючи коліна, по колу, парами, тримаючись за руки;
- стрибає на місці то на правій, то на лівій нозі, стрибає з ноги на ногу, перестрибує предмети;
- кидає м'яч одне одному обома руками знизу, від грудей та з-за голови і ловить його (відстань 1,5—2 м);
- підлізає під підняті над землею на 50—40 см палицю, мотузок, дугу правим, лівим боком і прямо;
- утримує рівновагу, стоячи на носках, руки вгору; утримує рівновагу на одній нозі, піднявши другу вперед або в сторону, руки на поясі;
- розстібує ґудзики, розв’язує шнурки, правильно тримає олівець, копіює коло.
Ознайомлення з навколишнім
- діти розуміють поняття сім’я, знають про стосунки у сім’ї, взаємини між різними поколіннями в сім’ї;
- знають назву рідного міста, визначні місця;
- виявляють гуманні почуття (чуйність, чесність, справедливість);
- дотримуються моральних норм у відносинах з однолітками та дорослими (доброзичливості, чесності, турботливості);
- розуміють значення праці людей різних професій, прагнуть виконувати доручення, відтворюють трудові дії в іграх.
Ознайомлення з природою
- діти зацікавлено спостерігають за природою, виявляють бажання здобувати інформацію про неї;
- на основі набутих знань установлюють прості причинні залежності між неживою та живою природою;
- розрізняють об’єкти живої та неживої природи, розуміють потребу живих істот у їжі, воді, повітрі;
- мають знання про сезонні особливості стану об’єктів та явищ неживої природи, причини їх змін;
- знають основні особливості зовнішньої будови тварин найближчого оточення;
- мають елементарні навички догляду за рослинами і тваринами та уявлення про необхідність дбайливого ставлення до живих істот;
- знають основні органи свого тіла, доступні для безпосереднього сприймання, та їх функції;
- мають уявлення про правила догляду за тілом, правила безпечної поведінки в природі;
- за вказівками дорослих виконують посильну роботу по догляду за рослинами і тваринами в куточку природи, з
а городом та квітником.
Математика
- діти розрізняють і називають цифри 1 – 5;
- діти визначають колір, форму, розмір предметів;
- використовують способи прикладання, накладання для порівняння предметів за розміром;
- називають розташування предметів у просторі;
- порівнюють групи предметів за кількістю (прикладання, накладання);
- розпізнають геометричні фігури (куля, куб, трикутник, чотирикутник);
- орієнтуються у поняттях: «великий-маленький», «високий-низький», «довгий-короткий», «багато-мало», «стільки ж», «більше», «менше»;
- розв’язують прості завдання, що передбачають: порівняння предметів за розміром, кольором, формою; зрівнювання груп предметів способами прикладання і накладання; порівняння груп предметів на основі практичних дій з ними;
- знаходять у предметах довкілля схоже і відмінне;
- мають знання про форми предметів, називають їх суттєві ознаки;
- порівнюють предмети та їх сукупності;
- класифікують предмети за певними ознаками (за допомогою дорослого);
- можуть визначити який з предметів найвищий, найдовший тощо;
- за даною ознакою (колір, форма) групують предмети.
Мовленнєвий розвиток
- мовлення дітей чітке, виразне, правильна вимова переважної більшості звуків;
- діти вживають у мовленні узагальнюючі поняття, якими позначають групи рослин і тварин, предмети одягу та взуття, домашнього вжитку тощо;
- називають ряд вжиткових предметів, пояснює їхнє призначення;
- у розмовному мовленні діляться враженнями про предмети довкілля;
- у власному мовленні користуються простими реченнями, мають певний лексичний запас, збагачений епітетами, порівняннями, синонімами, антонімами;
- можуть розповісти про свою родину, називає членів родини за іменами;
- вживають слова, що виражають згоду, заперечення, відмову. Вміють коректно звернутися до незнайомих людей;
- називають своїх товаришів, розповідають про них, виділяючи їхні чесноти, вади;
- називають частини свого тіла, деякі внутрішні органи та органи чуттів;
- передають словами свій фізичний та психічний стан;
- знають назви основних продуктів харчування, напоїв гігієнічних засобів, найпоширеніших захворювань;
- орієнтуються у назвах основних емоцій. Розповідають про ситуації, пов’язані з ними;
- висловлюють бажання, називають власні чесноти і вади;
- здатні контролювати правильність власної вимови звуків, складів і слів, а також вимови дітей;
- визначають кількість звуків у односкладових та двоскладових словах;
- володіють умінням будувати найпростіші питальні речення;
- з допомогою вихователя аналізують предмети за визначеною схемою;
- виявляють бажання вступати у рольову гру, визначає свою роль у грі;
- спроможні запам’ятати й відтворити невеличкі поетичні твори;
- розуміють поняття «загадка»; беруть участь у відгадуванні загадок.
Конструювання
- діти виявляють бажання будувати різні споруди;
- правильно називають основні будівельні деталі, споруджують нескладні будівлі за словесною інструкцією;
- володіють прийомами накладання,прикладання;
- розрізняють колір, форму, величину, встановлюють просторове розміщення деталей;
- уміють практично застосувати виготовлені споруди;
- будують і граються разом, обіграють у поєднаних певним сюжетом іграх власноруч побудовані будівлі, поважають працю однолітків, діляться з ними матеріалом, допомагають одне одному;
- правильно розрізняють і називають просторові ознаки споруд.
Образотворча діяльність
- володіють технікою роботи олівцем, аквареллю, пальцем;
- компонують малюнок на аркуші;
- малюють з натури після попереднього обстеження предмета, за мотивами літературних творів, оточуючого середовища;
- володіють різними способами ліплення, виготовляють знайомі предмети;
- створюють декоративні аплікації на геометричних та предметних формах;
- з інтересом прилучаються до колективної роботи.
Трудова діяльність
- з допомогою дорослого визначає мету праці;
- намагається самостійно виконувати дії, пов’язані із самообслуговуванням, досягає позитивних результатів;
- виконує доручення з господарсько-побутової праці: допомагає дорослим доглядати за тваринами, рослинами у куточку природи; допомагає прибирати на майданчику;
- починає взаємодіяти вдвох-втрьох, намагається допомагати своїм одноліткам;
- виявляє емоційно-позитивне ставлення до праці.