Критерії розвитку дітей шостого-сьомого року життя

Фізичний розвиток
- ходить приставним кроком, змінюючи положення рук угору, вперед, у сторони;
- бігає з подоланням перешкод — оббігає та перестрибує предмети (кубики, м'ячі та ін.);
- застрибує на предмети: колоду, куб, пеньок (заввишки до 20 см);
- ударяє м'ячем об землю на місці (не менш як десять разів підряд), просуваючись уперед кроком (до 5—6м);
- повзає на передпліччях і колінах, штовхаючи головою м'яч (4—5 м) перед собою.
- ходить і бігає по дошці, покладеній похило (завширшки 20—15 см, кут нахилу 15—20°).
Ознайомлення з навколишнім
- діти знають своє повне ім'я, прізвище, вік, домашню адресу;
- розповідають про склад сім'ї та працю батьків;
- виявляють повагу до батьків та інших членів родини;
- знають про сімейні свята і традиції;
- вміють поводитися з людьми відповідно до їхнього віку, статі та стану;
- розрізняють емоційні стани дорослих та однолітків;
- знають столицю України, визначні місця свого рідного міста (села);
- володіють навичками спілкування;
- розуміють необхідність виконання дорослими своїх трудових обов'язків, орієнтуються на взаємозв'язки у роботі працівників різних професій на добре знайомих дітям видах праці;
- допомагають дорослим та одноліткам у виконанні певної роботи;
- дотримуються правил безпеки життєдіяльності;
- дотримуються правил поведінки у дитячому садку (ввічливо ставляться до старших та однолітків, використовують основні форми звертання: привітання, прохання, вибачення, подяку).
Ознайомлення з природою
- мають уявлення про основні органи свого організму, їх призначення;
- розуміють вплив природного довкілля на самопочуття й діяльність людини;
- знають правила догляду за органами свого тіла;
- знають правила екологічно-безпечної поведінки під час перебування у лісі, парку, біля водних середовищ;
- мають уявлення про основні об’єкти неживої природи
(повітря, вода, ґрунт), їх властивості та значення для живих істот, людей;
- мають знання про сезонні особливості стану об’єктів та явищ неживої природи, причини їх змін;
- знають основні характерні особливості природи рідного краю;
- орієнтуються в рослинному і тваринному світі найближчого природного оточення;
- усвідомлюють необхідність дбайливого ставлення до рослин і тварин;
- виконують за вказівками дорослого посильну роботу по догляду за рослинами і тваринами в куточку природи, за городом і квітником;
- мають елементарні уявлення про компоненти видимого космосу: Сонце, Місяць, зорі.
Математика
- діти виявляють зацікавленість у сприйманні й запам’ятовуванні математичних понять;
- мають поняття про відношення між числами і цифрами (в межах 10), склад числа з одиниць (у межах 10), мають уявлення про структуру простої арифметичної задачі;
- можуть лічити предмети в межах 10;
- знають знаки плюс (+), мінус (–), дорівнює (=);
- порівнюють предмети за величиною і формою, геометричні фігури між собою;
- порівнюють форми реальних предметів, користуючись геометричними фігурами як еталонами;
- розрізняють подібні геометричні форми у навколишніх предметах;
- уміють ділити коло і квадрат на частини;
- визначають розташування предметів у просторі;
- використовуючи допомогу дорослого, можуть діяти відповідно до запропонованого зразка;
- мають уявлення про умовні мірки вимірювання;
- розрізняють розташування предметів у просторі (зверху, знизу, ліворуч, праворуч, попереду, посередині, тощо).
Мовленнєвий розвиток
- мовлення дітей чітке, виразне; правильна вимова переважної більшості звуків;
- діти вживають у мовленні узагальнюючі поняття, якими позначають групи рослин і тварин, предметів одягу та взуття, домашнього вжитку тощо;
- вербально позначають багато вжиткових предметів, пояснюють їхнє призначення;
- у розмовному мовленні передають свої враження про предмети, речі, ігрові атрибути, вислуховують інші точки зору;
- у своєму мовленні використовують різні типи речень, частини мови
мають певний лексичний запас, збагачений епітетами, порівняннями, синонімами, антонімами;
- називають членів родини, їхні імена, по батькові, прізвища, місце проживання;
- можуть розповісти про свою родину;
- добирають слова, що виражають згоду, заперечення, відмову, вміють коректно звернутися по допомогу до незнайомих людей. Формулюють своє прохання чітко і голосно;
- оперують словами, за допомогою яких позначає людей різного віку, статевої належності, професій;
- називають своїх товаришів, можуть їх схарактеризувати, виділити чесноти і вади, розповісти про них, помічають помилки у своєму мовленні та в мовленні інших;
- правильно називають частини свого тіла, деякі внутрішні органи та органи чуттів;
- передають словами свій фізичний та психічний стан;
- знають назви основних продуктів харчування, напоїв, гігієнічних засобів, найпоширеніших дитячих захворювань;
- орієнтуються у назвах основних емоцій. Розповідають про ситуації, пов’язані з ними;
- можуть розповісти про себе як представника певної статі;
- орієнтуються у назвах основних емоцій, розповідають про ситуації, пов’язані з ними;
- висловлюють бажання, називають власні чесноти і вади;
- вживають найпростіші типи речень, частини мови, граматичні категорії;
- володіють українською мовою, монологічним та діалогічним мовленням;
- знають слова пояснення, виправдання, пробачення.
Конструювання
- виявляють інтерес до будівельних ігор;
- виділяють, розрізняють та правильно називають основні будівельні деталі;
- за допомогою дорослого аналізують зразок будівлі, планують етапи створення власної споруди;
- будують за словесною інструкцією та відповідно до заданої умови нескладні споруди (паркан, доріжки, машини, стільці, столи, гаражі, ліжка тощо), застосовують їх у подальшій сюжетно-рольовій грі;
- працюють колективно.
Образотворча діяльність
- застосовують змішану техніку та різні матеріали в одному малюнку;
- володіють різними способами ліплення, створюють вироби за мотивами української кераміки;
- володіють способами симетричного та силуетного вирізування, викладають та наклеюють різні предмети та візерунки;
- створюють декоративні композиції за мотивами українського народного мистецтва;
- поєднують способи вирізання, обривання паперу, види зображувальної діяльності для створення виразного образу.
Трудова діяльність
-виявляє емоційно-позитивне ставлення до праці, усвідомлює її суспільне значення, виявляє елементи ініціативи;
-уміє самостійно, послідовно, у певному темпі виконувати дії з самообслуговування (одягатися, роздягатися, складати на місця свої речі та ін.);
-підтримує порядок у груповій кімнаті та інших кімнатах;
-виконує обов’язки чергових у їдальні, куточку природи;
-уміє виготовляти прості вироби з різних матеріалів, правильно користуватися обладнанням;
-виявляє старанність, творчість, охайність;
-уміє взаємодіяти вдвох-втрьох, помічає недоліки роботи свої та однолітків, допомагає їх усувати;
-дотримується правил безпеки праці під контролем дорослого;
-дитина з допомогою дорослого визначає мету праці, послідовність трудових дій.