Портрет
майбутнього першокласника та поради батькам
(показники
рівня знань та вмінь за всіма лініями розвитку згідно
програми «Впевнений старт»)
Показники загальнопізнавального розвитку
дитини:
- має знання про природне
довкілля тієї місцевості, де проживає:
- розпізнає 3-5 (і більше)
видів дерев, кущів, трав’янистих рослин, грибів; кімнатних рослин; ягід,
овочів, фруктів; лікарських рослин); знає назву, будову рослин, умови і
місце зростання, розуміє їх значення у природі та у житті людини;
- розпізнає тварин своєї
місцевості: домашніх, перелітних і зимуючих птахів, диких звірів, домашніх
тварин, безхребетних (черви, молюски, раки, павуки, комахи), прісноводних
та акваріумних риб, земноводних, плазунів. Знає назву, будову і спосіб
їхнього життя, цікаві особливості поведінки, їх значення у природі та у
житті людини;
- знає властивості повітря,
води, ґрунту, може пояснити їх значення у природі та у житті людини;
- знає, які види водойм
(річки, озера, моря) є у місцевості, де проживає, їх назву, значення у
природі та у житті людини; володіє елементарними правилами
природокористування, безпечної поведінки тощо;
- має знання про явища
природи;
- знає пори року та їх
послідовність, може розповісти про їхні характерні ознаки; про відповідні
сезонні зміни в природі, житті тваринного світу та діяльності людини;
- знає представників
тваринного та рослинного світу інших країн;
- орієнтується на глобусі,
карті, розрізняє водний простір (океани) і сушу (материки);
- має елементарні уявлення
про Космос: компоненти видимого космосу (місяць, зорі, Сонце), невидимого
(деякі планети, комети, сузір’я). Ознайомлений з засобами дослідження
Космосу людиною (телескопи, станції, космічні кораблі) та назвами професій
(космонавти, астронавти, астрономи);
- класифікує предмети
найближчого оточення (посуд, одяг, взуття, меблі, іграшки, побутова
техніка, продукти харчування тощо), знає їх назву, функціональне
призначення/значення та способи дії/використання; називає різних види
транспорту, споруд, розрізняє різні види житла;
- має знання про способи
виробництва предметів побуту (старовинні, сучасні, рукотворні, промислові
предмети) та знає з якої сировини/ матеріалів вони виготовлені (дерево,
глина, скло, метал, папір, тканина, шкіра, пластик, хутро тощо);
- має уявлення про соціальні
середовища (сім’я, родина, рід, дошкільний навчальний заклад, школа,
місто, село, країна);
- розуміє поняття: рідні,
близькі, знайомі, чужі; молодші, однолітки, старші, дорослі, старі;
володіє культурою стосунків з різними категоріями людей;
- знає назву міста/ села,
країни, в якій мешкає, та столиці; називає державні символи (герб, гімн,
прапор);
- розповідає про сімейні
свята, бере активну участь у їх підготовці, дотримується сімейних
традицій;
- має уявлення про інші
нації та народи, знає назви 2-3 країн. Прихильно ставиться до людей інших
національностей. Проявляє миролюбність, інтерес до несхожого, до спільних
інтересів;
- володіє найбільш
доступними та необхідними для розвитку соціального досвіду видами праці.
Виявляє інтерес до різних професій дорослих.
Поради
батькам:
- збагачуйте обізнаність
дитини новою інформацією, що сприяє накопиченню уявлень про себе та світ.
Залучайте до перегляду та прослуховування радіо- та телепередач
пізнавального напрямку, заохочуйте до активного розв’язання завдань,
листування тощо, за допомогою членів родини;
- пізнавайте, досліджуйте світ разом з
малюком: обговорюйте, читайте, експериментуйте та ін. Заохочуйте прагнення
здобувати і збагачуватись корисною інформацією завжди і всюди. Наприклад,
оформіть передплату дитячого журналу;
- створюйте умови та підтримуйте
пізнавальні інтереси дитини, забезпечуючи розвиток природних здібностей та
нахилів дитини;
- виховуйте у дошкільника почуття
родинності: любові і пошани до батьків та родичів, пам’яті про покоління
роду, вдячності до праці рідних, пошани до старших, турботи про молодших;
- залучайте дітей до активної участі у
підготовці та святкуванні днів народження, ювілеїв, днів пам’яті,
календарно-обрядових свят; здійсненні подорожей; разом з дітьми або
спонукуючи їх до виготовлення подарунків, привітань, виступів та ін.
- за можливістю, вдома облаштуйте родинний
куточок, в якому помістяться "дерево роду", фотографії та відео
сімейних подій, рукотворні вироби тощо.
- вчіть малюків усвідомлювати себе як
частку сім’ї, дитячої спільноти у навчальному закладі, відповідальну
особистість у світі природи, людину серед інших – у суспільстві на
прикладі власної активної життєвої позиції; разом з дитиною подорожуйте,
здійснюйте екскурсії, колекціонуйте, майструйте тощо;
- формуйте основи логічного мислення, вчить
дитину висловлювати власну думку на основі розумових висновків;
- частіше бувайте з дітьми на природі
(парк, ліс, річка), відвідуйте зоопарк, ботанічний сад, музеї, вистави
дитячих театрів, дійства громадських свят, виставки квітів, тварин;
- залучайте дітей до догляду за рослинами
(квітник, сад, город) та тваринами (птахами, рибками, земноводними та
іншими домашніми улюбленцями); за бажанням, обладнайте акваріум, влаштуйте
квітник, город на підвіконні; разом з дітлахами доглядайте за рослинами,
піклуйтесь про тварин;
- не соромтеся виказувати патріотичні
почуття, громадянську позицію; гордість за свою родину, батьків, рідне
місто, село, Україну; на власному прикладі втілюйте поняття
"порядок", "безпека", "природоохоронна
робота" у практичне життя дитини та родини;
- створюйте спеціальне розвивальне
середовище, яке б сприяло використанню набутих знань, вмінь та навичок з
логіко-математичного розвитку в родинному побуті дитини;
- формуйте соціально-економічну
компетентність дитини за допомогою залучення дітей до планування сімейного
бюджету (планування витрат, обговорення вартості речей);
- виховуйте почуття вдячності до праці
інших людей, бережливого ставлення до природи, речей.