Критерії розвитку дітей 5 року життя

 

Математика

-знають цифри в межах 5;

-називають числа у межах  п’яти у прямому і зворотному порядку;

-грають з цифрами в межах 10 на кубиках.картках;

-обводять пальчиком або олівцем цифри.клітинки;

-порівнюють предмети за  кількістю(більше,менше,стільки ж);

-розрізняють предмети за величиною,товщиною,шириною;

-знають і розрізняють геометричні   фігури(трикутник,чотирикутник,квадрат,круг);

-орієнтуються в часі(ранок,день,вечір,ніч,доба);у напрямках руху(зліва направо,справа наліво);

-знають такі терміни:однаково,порівну,стільки,скільки,так само.

Художня література

-уважно слухають і розуміють зміст прочитаного,пригадують назву,автора твору(за ілюстрацією);

-розповідають про власне ставлення до твору;

-дають оцінкуповедінки персонажів;

-з пам’яті читають вірші;

-виявляють інтерес до роботи з книгою,із задоволенням розглядають ілюстрації,пригадують твори за змістом;

-у іграх-драматизаціях відтворюють знайомі художні твори;

-працюють з дитячою книгою в»Куточку книги».

Ознайомлення з навколишнім

-діти знають-Україна-рідна Батьківщина,в якій живуть українці та різні народи;

-назву рідного міста,де живуть,домашню адресу свою і дитячого садка;

-імена й прізвища свої та рідних,друзів,ім’я та по батькові вихователя,його помічника,інших працівників ДНЗ;про обов’язки членів родини,права і обов’язки дитини в сім’ї;професії людей;

-знають предмети домашнього вжитку та побутову техніку,групують за ознаками(це-одяг,це-взуття,це-посуд);транспортні засоби;

-дитячі пісеньки,ігри,свята;

-правила поведінки у транспорті,на вулиці,у громадських місцях.

-грають у сюжетно-рольові ігри»Сім’я»,»Лікарня»,»Перукарня»,

«Магазин»,  «Будівництво».

Фізичне виховання

-знають основні назви фізичних вправ,їх значення для власного здоров’я;

-самостійно виконують вправи : з ходьби,бігу,стрибків,кидають та ловлять м’яч,повзають та перелізають через колоду;

-впевнено виконують  вправи з рівноваги,орієнтуються у просторі(вправо,вліво,кругом);   -самостійно шикуються невеликими групами в колону,в коло,в пари,в шеренгу;

-володіють навичками особистої гігієни та самообслуговування;

-самостійно вмиваються,миють руки з милом,користуються носовою хустинкою;

-знають про основні засоби загартування(«Доріжка здоров’я»,обливання ніг влітку,дихальні вправи,коригуюча гімнастика.масажі,гімнастика пробудження);

-самостійно катаються на велосипеді.

-грають у рухливі ігри.

Ознайомлення з природою

-діти знають обєкти і явища природи(спостерігають,милуються,працюють у куточку природи,на майданчику);

-відтворюють естетичність природи у різних видах діяльності(грі,праці,малюванні,ліпленні,аплікації та ін.);

-проводять з вихователем дослідницьку діяльність;

- знають декілька кімнатних рослин-їх будову,умови  росту,

догляд за ними,чим відрізняються від інших;

-знають про грунт-його властивості;

-правила поведінки під час прогулянок на природі;

-розрізняють тварин,звірів,комах,риб,птахів-знають умови  їх існування.зовнішні ознаки,способи пересування;

-з великим задоволенням  підгодовують птахів насінням,крихтами хліба;

-знають який одяг треба одягати у відповідні пори року.

 Розвиток мовлення

-вимовляють звуки[г],[к],[х],[б](голуб,кетяг);

-шиплячі звуки [ж],[ч].[ш](жук, машина,чисто);

-розрізняють слова(бик-бік,день-пень);

-виконують частковий звуковий аналіз слів;

-добирають слова із заданим звуком;

-вміють передавати за допомогою інтонації різний настрій,емоційний стан);

-знають значення багатозначних слів (хвостик мишки-хвостик  у яблука);

-вміють групировати предмети за ознаками,властивостями(стіл письмовий,обідній;одяг для хлопчиків,для дівчаток);

-промовляють чистомовки,відгадують загадки;

-вміють вживати слова з чергуванням звуків при відмінюванні(муха-мусі,стіл-на столі);

-із закінченнями –ою,-ею,-єю(з мамою,під грушею,акацією);-ом,-ем,-єм(м’ячем,гаєм),-ів(сусідів,звірів);

-правильне вживання дієслів зі змінами звуків(ходити-ходжу),за допомогою префіксів(питп-випити,малювати-намалювати);

-говорять чітко,правильно,виразно;

-граматично правильно будують речення;

-спілкуються з дорослими та однолітками,вживають звертання,слова ввічливості;

-уважно слухають розповідь вихователя;

-зв’язно розповідають за сюжетною картиною(три-чотири речення),складають невеличкі описові розповіді.

Трудове виховання

-знають про працю дорослих,цікавляться нею;

-визначають мету за допомогою дорослих;

-знають послідовність дій вибирають необхідне обладнання,охоче працюють;

-допомагають один одному в спільній роботі,прибирають своє робоче  місце;

-самостійно доглядають за волоссям,тілом;

-розв’язують і  зав’язують шнурки черевиків,застібають і розстібають гудзики,вішають одяг у шафу;

-чергують у їдальні,допомагають вихователю готуватися до занять,прибирати,протирати пил на кімнатних квітах,складають іграшки по ігровим куточкам;

-на майданчику прибирають гілочки,листя,підмітають доріжки,підкопують пісок у пісочниці;

-поливають квіти у куточку природи,на клумбах,годують птахів. 

Малювання

-знають основні кольори.техніку малювання,форму,про лінії,мазки;

-користуються різнокольоровим папіром та картоном,олівцями,фарбами;

-вміють за допомогою вихователя малювати колективні роботи;

-володіють у малюванні уміннями та навичками;

-малюють  із  захопленням,емоційно відгукуються на прояви краси в житті,природі;      

   Аплікація  

-самостійно  розрізають,згинають, розривають,скручують,викладають,приклеюють деталі різноманітної форми з паперу,серветок,картону;

-прцюють з природними матеріалами(листям,висушеними квітами);

  геометричних фігур викладають людей,тварин;

-вміють користуватися клеєм;

Ліплення

-знають прийоми ліплення(скочування,розкочування,розтягування,притискання,

обліплювання предметів);

-використовують насіння,крупу,гілки,плоди.