Вправи для розвитку мовлення малюка від народження до 3 років
Займатися
з малюком розвитком мови потрібно вже в перші роки життя, а ще краще – під час вагітності. Як
батькам розвинути здібності
до звуків і мови в дітей за допомогою спілкування
і дитячих віршів?
Деякі дослідники висувають гіпотезу про те, що дитина,
перебуваючи в материнській утробі, фіксує мову, якою говорить мати і оточуючі
її люди. Саме цю мову буде простіше всього освоїти дитині. Навіть якщо малюка
після народження усиновлять іноземці, він з легкістю вивчить як другу мову,
якою говорила його справжня мати.
На другому місяці немовля починає агукати. Аґукання
досягає максимуму звичайно до трьох місяців. Спочатку дитина вимовляє голосні:
«о», «а», «е», «у». Потім додаються гортанні звуки. Виходять поєднання
«ГУУ-ГУУ», «аагу-аагу».
Малюк «дізнається», які комбінації горла, губ і язика
дозволяють вимовляти різні звуки. Характер і тривалість аґукання залежать від
реакції матері. Якщо вона позитивно реагує на звуки, які видаються дитиною,
аґукання посилюється, набуває все більш емоційний характер. Приблизно з шести
місяців дитина починає лепетати. Емоційні прояви стають більш різноманітними.
Дитина здатна відшукувати очима ті предмети і тих людей, які називає мама. Якщо
аґукання – це звуки, що нагадують голосні, то лепет являє собою поєднання
звуків, швидше схожих на комбінації приголосний + голосний (ма-ма-ма, бе-бе,
гу-гу-гу, да-да-да). Про голосні звуки тут можна говорити лише умовно, оскільки
звукові комплекси ніяк не пов’язані зі змістом. Маля тренує свій мовний апарат:
знаходить один-два звуки і повторює їх в одному і тому ж поєднанні знову і
знову. Помилка багатьох батьків в тому, що вони приймають ці сполучення за
перші слова, хоча насправді дитяче лепетання зовсім мимовільне.
А коли з’являться перші слова, дитина буде вчитися
контролювати вимовлені звуки, щоб вони відповідали акустиці образів, які
передають йому дорослі. У дев’ять-десять місяців дитина має великий пасивний
словниковий запас – знає, як і що називається, очима стежить за названим
предметом. Малюк знає своє ім’я, обертається на поклик, «заперечує», якщо ви
забираєте в нього іграшку. До року він звичайно вимовляє два-три слова.
Допомагайте малюкові
* З перших днів намагайтеся якомога більше розмовляти з
дитиною. Показуйте йому предмети і називайте їх, коментуйте, пояснюйте свої дії
та дії інших людей і тварин.
* Агукайте разом з
дитиною, посміхайтеся їй у відповідь, повторюйте за нею звуки, можете їх
урізноманітнити, повчити малюка нових варіантів, різних інтонацій.
* Хваліть дитину,
називайте ласкавими словами.
* З малюком краще
розмовляти чітко, розбірливо, доказуючи всі слова до кінця. Говоріть простими,
але повними пропозиціями, а не так, як ми спілкуємося між собою – розмовляємо,
обриваючи фразу, жмакаючи закінчення.
* У перші місяці
зробіть упор на емоційність, а пізніше (з 5-6 місяців) – на простоту вашої
мови.
* Розмовляйте з
дитиною, дивлячись їй в обличчя: малюк повинен бачити вашу артикуляцію.
* Навчіть його
складати «губки трубочкою».
* Переставляйте
місцями слова і вимовляйте поруч різні форми: «Де наш тато?» – «Ось наш тато
прийшов». – «Ми любимо тата». Залишайте «місце» для відповідної репліки, як
ніби немовля може вам відповісти. Потім відповідайте за нього: «Яку ми шапочку
надінемо? Правильно, ось цю!» Говоріть про себе і про малюка в третій особі
(поки він ще не розуміє« я »,« ти »): « Зараз мама Оленці поміняє памперс».
* Дитина дуже
любить, коли ви видаєте різноманітні звуки – кукурікайте, гавкайте, гарчіть. Це
розвиває увагу і просто веселить. Коли переодягаєте малюка, буквально з перших
днів розповідайте: «Киця нявкає – няв-няв, корова мукає – му-му». Багатьом
дітям це настільки подобається, що вони припиняють вередувати. Пізніше дитина
почне повторювати за вами – спочатку буде беззвучно відкривати рот, щоб вловити
вашу артикуляцію, а потім і вимовляти щось.
* Спонукуйте
дитину вступати з вами в контакт. Іноді навіть потрібно розіграти нерозуміння
або змоделювати маленькі життєві ситуації або сценки з іграшками, щоб дитина
відчула потребу стати учасником комунікації. Спочатку вона зуміє висловити своє
прохання або протест за допомогою жесту, плачучи, а потім і за допомогою слова.
* Як можна раніше
почніть читати дитині вірші. Якщо ви ще не вивчили дитячі вірші, читайте
будь-які – малюкові важливо відчути ритм. Поплескуйте його в такт вірша або
відбивайте ритм його ручкою. Підберіть віршики (потішки), в яких римуються
слова, різні за змістом, але відрізняються одним тільки звуком («наша – Маша»),
де багато повторів.
* Не бійтеся
говорити з дитиною, використовуючи слова: гав-гав, ам-ам, бай-бай. Ці
століттями відпрацьовані звукові комплекси дуже допомагають малюкам на першому
етапі розвитку мови. Помічено, що діти, чиї батьки не використовують їх,
починають говорити пізніше. |